Συναδέλφισσες/οι,
Στις 9/7/2021 εκδόθηκε η με αρ.326790/9.7.2021 (AΔA: Ψ9Ι44653Π4-0ΥΗ) Υπουργική Απόφαση με θέμα «Έγκριση μελέτης προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης αρχαιοτήτων στον σταθμό «Βενιζέλου», στο πλαίσιο κατασκευής του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης» στην οποία τίθενται, εκτός των άλλων ,οι όροι για την απόσπαση των μείζονος σημασίας βυζαντινών αρχαιοτήτων που έχουν ανασκαφεί στο Σταθμό Βενιζέλου στο πλαίσιο της κατασκευής του Μητροπολιτικού Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης.

Το Σωματείο μας, από το 2014 μέχρι και σήμερα έχει ταχθεί υπέρ της τεχνικής λύσης διατήρησης του σπουδαίου Βυζαντινού Μνημειακού συνόλου κατά χώραν, εντός του Σταθμού Βενιζέλου, θεωρώντας ότι οι σημαντικές αρχαιότητες είναι αναγκαίο να ενταχθούν στην ζωή της σύγχρονης πόλης και να αποτελέσουν εστία κοινωνικής και ιστορικής γνώσης, αλλά και οικονομικής ανάπτυξης για την περιοχή. Δηλαδή να δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία στην πόλη.

Η λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης, που επέλεξε η κυβέρνηση δεν εξυπηρετεί αυτή την ανάγκη καθώς η αυθεντικότητα του θα αλλοιωθεί σημαντικά με τον τεμαχισμό του για την απόσπαση και την μεταφορά του από τα φρεάτια της οροφής. Η μετακίνηση με απόσπαση ενός μνημειακού συνόλου τέτοιας κλίμακας, συνεπάγεται: α) την εκρίζωσή του από το έδαφος με το οποίο συνδέονται αδιατάρακτα εδώ και δεκαέξι περίπου αιώνες, β) τον τεμαχισμό και κατακερματισμό τού ενιαίου συνόλου σε αμέτρητα κομμάτια, γ) την εξαγωγή του από οπή 26 τ.μ. υπό τα κατασκευαστικά δεδομένα του σταθμού, δ) τη μεταφορά και αποθήκευσή τους σε άγνωστο μέχρι στιγμής χώρο, και ε) την καταστροφή της θέσης που κείτονται προκειμένου να προχωρήσει περαιτέρω νέα ανασκαφική έρευνα και το τεχνικό έργο στα βαθύτερα στρώματα. Οι εργασίες αυτές, που από τη φύση τους προϋποθέτουν πιέσεις, τριβές, κραδασμούς, διατρήσεις, τομές, σκυροδετήσεις, αλλαγή περιβάλλοντος διατήρησης, εκ νέου αλλαγή περιβάλλοντος κατά την επιστροφή, καθώς και νέες καταπονήσεις κατά την επανατοποθέτηση, συνιστούν επιβαρυντικές ενέργειες επί του μνημείου οι οποίες θα πλήξουν ολοσχερώς τη φυσική ακεραιότητα, την αυθεντικότητα, την ιστορική
του ενότητα και την εν γένει φυσιογνωμία του. Θα επιφέρουν επομένως άμεση και ανεπανόρθωτη βλάβη του μνημειακού συνόλου και υποβάθμιση της ιδιαίτερης αξίας του, ενώ θα ακυρώσουν κάθε περίπτωση ένταξής του στον κατάλογο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.

Τη θέση αυτή, εκτός των Σωματείων των καθ’ ύλη αρμόδιων κλάδων του Υπουργείου Πολιτισμού, ενστερνίζονται οι σημαντικότεροι επιστήμονες και διεθνείς φορείς όπως το ICOMOS, ενώ οι σημαντικότεροι εδαφοτεχνικοί μηχανικοί της χώρας έχουν σχεδιάσει και έχουν κρίνει ως επαρκή την τεχνική λύση κατασκευής του σταθμού με υπόγεια εκσκαφή και τις αρχαιότητες κατά χώραν.

Επιπλέον με την λύση της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης η ολοκλήρωση του έργου και η απόδοση του μετρό στους πολίτες της Θεσσαλονίκης βγαίνει εκτός χρονοδιαγραμμάτων. Αν υπολογιστούν οι χρόνοι που απαιτούνται για την απόσπαση του μνημειακού συνόλου, την ανασκαφική έρευνα των υποκείμενων στρωμάτων, τις συνεδριάσεις του ΚΑΣ για τα νέα ευρήματα και την τύχη τους, την απορρύπανση του εδάφους από τον υδράργυρο, την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου και τη δοκιμαστική λειτουργία των συρμών, την επανατοποθέτηση του
τεμαχισμένου αρχαιολογικού χώρου και την κάθε δυσχέρεια ή καθυστέρηση που μπορεί να προκύψει, τότε διαπιστώνουμε σαφώς ότι το έργο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν το 2025. Όμως την 31-12-2023 λήγει η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, έτσι οποιεσδήποτε εργασίες γίνουν το 2024 και το 2025 θα χρηματοδοτηθούν από εθνικούς πόρους επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό της χώρας.

Θυμίζουμε ότι η τεχνική λύση της διατήρησης κατά χώραν, λόγω της υπόγειας εκσκαφής, προέβλεπε την πλήρη λειτουργία του Μητροπολιτικού ΣιδηρόδρομουΘεσσαλονίκης σε 12 σταθμούς εντός του 2022 και με τον σταθμό Βενιζέλου να εντάσσεται στο δίκτυο σε δεύτερο χρόνο, μετά την ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών.

Η επιλογή της απόσπασης και επανατοποθέτησης θα επιφέρει δυσμενείς συνέπειες για τις αρχαιότητες. Το γεγονός αυτό καταδεικνύεται από την ελληνική και διεθνή επιστημονική κοινότητα με εμφαντικό τρόπο και προκαλεί δυσάρεστες εντυπώσεις που υποβαθμίζουν το κύρος της χώρας στο πεδίο της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Το Δ.Σ. του Σωματείου μας δεσμευόμενο από την απόφαση της τελευταίας Γενικής Συνέλευσης της 28ης Νοεμβρίου 2021«…Εκφράζουμε την υποστήριξή μας και τη συμμετοχή μας στον αγώνα που δίνουν οι συλλογικότητες, οι επιστημονικοί σύλλογοι και η τοπική κοινωνία της Θεσσαλονίκης έτσι ώστε να εφαρμοσθεί η τεχνική λύση που θα διατηρεί τις σημαντικές βυζαντινές αρχαιότητες κατά χώραν. Θα προχωρήσουμε σε κάθε κινητοποίηση, ακόμη και απεργιακή, δυναμώνοντας την φωνή μας και ενώνοντάς την με άλλα Σωματεία του ΥΠΠΟ…» καλεί τα μέλη του, από όποιο πεδίο αρμοδιότητας, να απέχουν από κάθε εργασία ή συσχέτιση της εργασίας τους με την απόσπαση του μνημειακού συνόλου του Σταθμού Βενιζέλου.

Ως μέτρο για να μην βρεθεί στη δύσκολη θέση κανένας συνάδελφος, μόνιμος ή ΙΔΑΧ, να συμμετέχει με οποιοδήποτε τρόπο στο έργο της απόσπασης, κηρύσσουμε ΑΠΕΡΓΙΑ ΑΠΟΧΗ από κάθε εργασία που συνδέεται με την απόσπαση των αρχαιοτήτων στον Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης και για όσο διαρκέσουν οι επιμέρους εργασίες του σταδίου της απόσπασης εκ μέρους του αναδόχου.

Καλούμε την Πολιτεία, έστω και την τελευταία στιγμή, να αλλάξει την πολιτική της απόφαση ώστε να προστατέψει τα μνημειακά ευρήματα και την αυθεντικότητά τους, διατηρώντας τα κατά χώραν και να αποδώσει τη γραμμή του Μετρό (προσωρινά χωρίς τον Σταθμό Βενιζέλου) στους πολίτες της Θεσσαλονίκης το 2022.

Previous

Δικαίωση για τους τρεις συναδέλφους μας μετά από την δίωξη που υπέστησαν από την εταιρεία ΑΪΝΟΟΥΧΑΟΥ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Α.Ε.

Next

Ανακοίνωση σχετικά με τον χειρισμό των έργων ζωγραφικής των Πικάσο και Μοντριάν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ